ANNET HILTERMANN
Landschapschilder / Landscape painter
Over het materiaalgebruik / Material and equipment

Acryl is een prima verf, sterk, elastisch, kleur- en lichtecht. Papier is voor acryl een uitstekende drager.
Wanneer het werkstuk is voltooid span ik het op, op een plaat masonyte. Masonyte reageert nauwelijks op vocht of temperatuurverschillen, maar bevat wel veel zuur. Middels een laag plextol, die ik tevoren aanbreng op het masonyte, komt dit zuur niet in aanraking met het opgespannen werk.

Voor het inlijsten neem ik veelal brede, houten lijsten. Gebruikt zijn de hiervoor gangbare tropische hardhoutsoorten ramin, abachi en meranti. Bovendien zijn smalle, kartonnen passepartouts toegevoegd. Er komt geen glas voor het schilderij. Noodzakelijk is het niet en het is mooier zonder.

Alle lijsten en passepartouts zijn door mijzelf geschilderd, afgestemd op elk schilderij afzonderlijk. Ze zijn gevernist met een verwijderbare vernis op terpentinebasis, ter bescherming tegen stof, vlekken,rook of andere aanslag.

Een schilderij mag nooit boven of vlakbij een krachtige warmtebron gehangen worden, noch op een vochtige plaats. Alhoewel de acryl hier nog wel goed tegen bestand zou zijn, geldt dat niet voor de lijst. Het gevaar bestaat dat die onder zulke omstandigheden kromtrekt en dat het werk opnieuw moet worden ingelijst.

Klik hier om een voorbeeld te zien van een ingelijst schilderij.

Wanneer men dit werkelijk nodig vindt kunnen zowel het werkstuk zelf als de lijst voorzichtig met een vochtig doekje worden schoongepoetst

Alle gegevens die bij eventuele restauratie of herinlijsting van belang zouden kunnen zijn staan achterop het schilderij vermeld.

Het is mogelijk werk van mij te kopen zonder de lijst.

Prijzen:
Schilderijen van ca. 30 x 50 cm. kosten ingelijst 800,- en oningelijst 750,-
Schilderijen van ca. 22 x 30 cm. kosten ingelijst 500,- en oningelijst 470,-
Prijzen inclusief 6% btw.

Acrylic paint is excellent to use as it is strong, elastic and colour-fast. Paper is a good base to use for this paint. When I finish my work I stretch it over a masonite plate, which has the advantage of being unaffected by temperature and moisture changes, but does have the disadvantage of containing a lot of acid. I counteract this problem by coating the masonite beforehand with a layer of plextol , thereby protecting the painting from the acid.

My frames, which I like to be quite wide, are made of tropical wood like ramin abachi and meranti. In addition to the frame I make a passepartout from cardboard. I never use glass as I don't find it necessary and it doesn't add anything to the result.

I always colour my own frames and passepartouts in order to create the best harmonisation with each painting. For this I use a removable terpentine based varnish, which protects sufficiently against dust, dirt, stains and smoke etc.

Click here to see an example of a framed painting.

Never place or hang your painting near a strong source of heat, and certainly never in a damp spot. The acrylic paint is resistant enough but the frame will warp badly and may need replacing.
If really necessary you can safely clean the frame and painting itself using a soft damp cloth. Should you require restoration done, or a new frame made, then see the back for respective information.

Prices:
Paintings that are about 30 x 50 cm. cost 800, - when framed and 750,- without frame.
Paintings that are about 22 x 30 cm. cost 500,- when framed and 470,- without frame.